De klusploeg van Maas & Roer heeft de afgelopen weken flink werk verzet. Op de N- en H-steiger zijn oude drijvers vervangen. Het was een grote operatie, die vroeg om planning, afstemming en vooral teamwork.
De drijvers die verwijderd zijn, lagen er al meer dan 40 jaar. Veel waren versleten of kapot. Daardoor verschilde het drijfvermogen per drijver, en lagen de steigers ongelijk. De vingersteigers lagen zelfs hoger dan de hoofdsteiger. Dankzij de nieuwe drijvers ligt alles weer strak en vlak.
Voor het vervangen zijn de steigers tijdelijk op een ponton gelegd. Zo konden de drijvers veilig worden verwijderd en nieuwe worden geplaatst. Tegelijk zijn ook de steigerplanken, kabelgoten en aluminium platen aangepakt. Vooraf zijn de boten netjes verplaatst.
Op 2 oktober werd de N-steiger afgerond. De laatste twee drijvers zijn toen gemonteerd, de steigerplanken gelegd, kabelgoten geplaatst en de aluminium platen afgewerkt. Dat gebeurde in drie dagen tijd.
“We hebben dit in recordtempo gerealiseerd,” aldus Ruud Kraan, bestuurslid technische zaken. “Dankzij de inzet van onze leden én het perfecte weer.”
De klusploeg was zeer tevreden met het resultaat. Het ponton werd daarna teruggebracht naar de haveningang, en het hijsmaterieel ging terug naar de werkplaats. Op 7 oktober is het werk aan de H-steiger begonnen, nadat de boten waren verplaatst.
“Veel dank aan Hans Mooren, die samen met de klusploeg de hele coördinatie heeft gedaan,” zegt Ruud. “Dit soort projecten zijn alleen mogelijk dankzij zulke vrijwilligers.”



